Week 4 stage

20 september 2019 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Maandag: We zijn anders begonnen als normaal. Om extra uren te maken hebben we bij Lisette haar garage uitgezocht en opgeruimd. Ze had veel kleren en speelgoed voor de opvang. Ik vond het erg leuk om te doen want ik hou echt van opruimen. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. Daarna zijn we naar stage gereden. Daar hebben we alle spullen in de ofisina neergelegd of bij de spullen van de bazaar (rommelmarkt op de opvang). Daarna ben ik weer begonnen met de kinderen aankleden en ben ik naar de blauwe groep gegaan. Ik vond het een best wel drukke dag omdat gizem bij de dansles was waren tante ingrid en ik alleen. Dus veel kinderen vroegen om hulp. Ik merk dat de kinderen steeds meer dingen aan mij vragen en ik meer ‘geaccepteerd’ wordt.  Dat vind ik erg fijn.

Dinsdag: Dinsdag zijn we ook om 10 uur gestart. We zijn samen met gizem, Jesse, anissa, Taneysha en ik begonnen aan de kleren uitzoeken. Eerst wisten we niet echt hoe en wat we het gingen doen maar toen er een plan was ging het erg snel. We hebben alle kleren uit gezocht welke in de ofisina zouden blijven of bazaar of weggeven. Toen ben ik met gizem plastic zakjes gaan halen. Daar heb ik nog goed onderhandeld. Ik heb gezegd dat de zakjes voor tante Emma waren dus dat ik ze niet voor 10 naf maar 5 naf wilde. Uiteindelijk heb ik er 7 naf voor betaald en daar was ik echt trots op. Daarna ging het erg snel iedereen had zijn taakje en we waren zo klaar. Alleen de blauwe en paarse groep moesten we nog. Vandaag waren we voor het eerst met 4 personen op de groep. Maar ik vond het erg goed werken want ik had er echt geen last van en iedereen deed gewoon zijn ding. Gizem en ik hebben een poster gemaakt voor het uitstapje en daar was tante Ingrid erg blij mee!

Woensdag: Woensdag zijn we ook om 10 uur gestart om de paarse en blauwe af te maken. We wisten eerst niet echt hoe we verder moesten omdat we geen kleren meer hadden. Toen hebben we even overlegd met tante Emma. Ze vertelde dat we ook de spullen van Sjoerd (een investeerder van de opvang) konden gebruiken toen hadden we het zo klaar. We hebben tante Emma nog geholpen met de spullen voor de bazaar naar achter brengen. Daarna hebben we even om de tafel met Lisette gezeten over de veiligheid van het eiland. Dat was wel erg fijn omdat ik daar wel wat over wist maar niet alles. Daarna heb ik tante ingrid geholpen bij de groep. Ik help veel kinderen met overhoren of dingen uitleggen. Ik merk wel dat ik het erg lastig vind als de kinderen mij niet begrijpen. Maar vaak kom ik er wel uit met handen en voeten of met een woordenboek. Ik vind het ook wel leuk om de uitdaging aan te gaan en het niet te ontlopen. We hebben bij de sluiting alle pakketjes gegeven aan de kinderen. Het ging erg goed want we wisten waar alles stond en wat voor welke groep was. De kinderen vonden het erg leuk en ik zag al kinderen die het de volgende dag  de kleren aan hadden.

Donderdag: Donderdag zijn we gewoon om 12 uur begonnen. Dat was ook wel een keertje lekker. We zijn begonnen met wat vegen en de kinderen aankleden. Ik vind dat het aankleden erg goed gaat nu met Taneysha en Jesse. Als de kinderen naar het schooltje lopen dan mogen ze niks zeggen. Marionara zat te wachten en keek of de kinderen praten of niet. Sommige kinderen praatte dus ze moesten teruglopen naar de opvang. Tante Ingrid schreeuwt dan best wel veel in Papiaments en ik snap dan niet echt wat er gebeurt. Dus ik wil aan tante ingrid vragen of ze misschien meer in het Nederlands wil herhalen. Dat is ook goed voor de kinderen en ook handig voor mij.  Ik merk dat tante ingrid het heel druk heeft en ‘leuke’ dingen een beetje vergeet te doen. Dat vind ik wel erg jammer want er zijn hele leuke ideeën alleen worden ze dan snel snel uitgevoerd. Als ik niet vroeg om te beginnen met de poster dan zou ze het denk ik zijn vergeten. Ik heb met de kinderen een begin gemaakt aan de poster. Op het begin had niemand een idee maar toen er een begin was gemaakt wilde ineens iedereen helpen. Dat was wel erg leuk maar ik ga maandag proberen wat tijd te winnen om de poster af te maken.